Besøg og Sygdom

Bryllupsplanlægning

Så er der kommet styr på præsten til brylluppet. Det bliver Eva Ladefoged, den samme præst, der konfirmerede mor (for snart 100 år siden!) og som vi også fik til at døbe Ida for et års tid siden.

Præsten Eva ved Idas dåb

Mor synes Eva er en rigtig skøn præst – menneskelig og helt nede på jorden – så mor er SÅ glad for, at Eva gider bruge tid på at rejse den lange vej mod Horsens, hvor brylluppet skal holdes, og vie os ude i hytten så vi slipper for at tænke på at få gæsterne fragtet frem og tilbage fra kirke og ud til hytten. På denne her måde bliver det hele samlet ude i hytten – og samtidig bliver det (næsten) et rigtigt kirkebryllup. Dejligt!

Vi har også fået en stor del af musikken på plads til dagen – mors ældste veninde tilbage fra 4. klasse, Julie, har nemlig en lillesøster, Miriam, der er brandgod på et klaver og som synger som en drøm og hun har sagt ja til at sætte sit præg på dagen. Miriam har også selv udgivet et album for nyligt som du kan høre lidt af her. Dejligt igen!

Så mangler vi bare resten 🙂

Besøg af Onkel René og Skidt-mads-tutten

I fredags hentede mor og Ida onkel René i lufthavnen. Onkel René kunne lige nå et sidste besøg før vi vender næsen nordpå. Fredag gik med hygge og leg. Ida skulle vise alle sine legesager frem til Onkel så han var travlt beskæftiget.

Ida har ikke set Onkel siden først på sommeren så hun skulle liiiige se ham an før hun for alvor gik i gang med at lege med ham.

Mor og Bror

Lørdag tog vi ud til Amsterdam forstaden Amstelveen, hvor Sinterklaas og Zwarte Piet skulle ankomme. Vi var der i god tid, så vi nåede lige en frokost og en tur rundt i byen først. Ida og Onkel var på det tidspunkt blevet så gode venner, at Ida tog Onkel i hånden og trak ham troligt rundt og pegede og spurgte ‘a det?’ til alting vi kom forbi. Og Onkel travede gladeligt med 🙂

Onkel, Far og Ida venter på Sinterklaas
Onkel foran et Zwarte Piet band
Endelig kom Sinterklaas!
Der er også pyntet op med Zwarte Piet'er i butiksvinduerne rundt omkring
Der er også pyntet op med Zwarte Piet’er i butiksvinduerne rundt omkring

Da vi var færdige med Sinterklaas og Zwarte Piet i Amstelveen tog vi en bus ind til Amsterdam igen. Imens Ida tog sig en lur gik Mor, Far og Onkel ind og fik en kop kaffe og en æbletærte. Vi nåede dog knap igennem før Ida vågnede. Ida kom op og sidde imellem Mor og Onkel og få minutter senere begyndte Ida at kaste op. Meget.

Både Mor og Ida blev ramt så da vi havde fået ryddet lidt op ved bordet – og efterladt en klækkelig sum drikkepenge – drog vi mod en sporvogn. Vi måtte om-dresse lidt først så Ida kom af sin meget beskidte flyverdragt og fik i stedet Mors cardigan på så hun ikke blev alt for kold.

Vi nåede kun lige ned til stoppestedet før Ida kastede op igen. Al Idas frokost var på retur og Mor bestod ‘Mor-testen’ ved at reagere ved at række hænderne ud så Ida kunne kaste op i dem frem for udover hende selv. Tjek.

Mor og Ida røg lige på hovedet hjem i bad og så kørte vaskemaskinen ellers resten af dagen. Ida var dog ikke færdig med at kaste op så vi måtte også lige vaske en dyne og yderligere 3 sæt tøj før Ida blev lagt i seng tidligt – og uden aftensmad. Stakkels Lilletutten kunne slet ikke holde noget i sig og var bare træt og trist. Mor og Far var ret sikre på at det skyldtes den pasta med kødboller og tomatsovs-ret som Ida fik til frokost og som Mor heldigvis ikke smagte på.

Mor og Far havde gjort sengen ‘opkastklar’, men det blev heldigvis ikke nødvendigt. Ida vågnede en masse gange i nat – dog primært fordi sengeranden var blevet flyttet ud af sengen, så arme og ben fløj rundt i løbet af natten og ud igennem tremmerne i sengen.

Heldigvis har Ida haft det meget bedre i dag. Hun var været ked af det og haft lidt feber og ondt i maven, men ingen opkastning. Vi håber hun er helt ovenpå igen i morgen, den lille stakkeltut.

Flyttefremskridt

I torsdags havde vi en flyttefirma-gut ude som skulle opmåle hvor meget vi skal have flyttet til Danmark om en måneds tid. Han fik det optalt til 95 kasser eller ca. 18 m3. Da vi rejste til Amsterdam for et år siden havde vi 25 kasser med + en barnevogn. De kasser har så sandelig ynglet 🙂

Dog er de 95 kasser omregnet så de også inkluderer Idas seng, altansengen som nye babyen kommer til at sove i, puslebordet, et skab i soveværelset og tørretumbleren + 1 ekstra klapvogn 🙂

Heldigvis inkluderer flytningen af flyttefirmaet selv kommer ud med en håndfuld flyttemænd, pakker alt ned i kasser og bærer dem ned i flyttevognen. Det samme gælder for returdelen på Frederiksberg, hvor de bærer alt op i de rigtige rum og samler de få møbler (puslebord, senge mv.) vi medbringer så vi ikke selv skal stå med det.

Vi satser på at sende flyttelæsset afsted den 16. december og selv følge efter den 17. december sidst på dagen, når vi er checket ud af lejligheden i Amsterdam.

I dag har vi også fået afhentet to mindre reoler, som vi har købt hernede og som vi har solgt via en Facebook gruppe. Vi har sat en masse større møbler til salg ligeledes, som vi også satser på at komme af med så vi ikke skal have dem med hjem til DK.

Babyrytmik

Sidst men ikke mindst – i torsdags var Ida og Mor til babymusik/rytmik. Mor og Ida var taget hjem til Rania og Benjamin, hvor der kom en ældre dame med en masse tromme og rasleinstrumenter – hun var musikinstruktøren. Yderligere 2 babyer, en mor og en enkelt far deltog og vi hyggede os alle med at spille små rytmer på hvert vores instrument, imens børnene løb rundt inde i midten og dansede, sang, spillede med og lavede al muligt andet.

Mor og Ida holder pause fra musikken

Det var SÅ hyggeligt og Mor og Ida har aftalt med Rania at vi også gerne vil være med de næste torsdage indtil afgang mod DK. Ida nød det unge selskab – og mor nød det ældre 🙂