Rotterdam og Haarlem

Rotterdam

I lørdags drog vi en smuttur til Rotterdam. Rotterdam ligger kun små 70 km væk og dermed en god time i tog. Mor havde aftalt med hendes hollandske kammerat Michel som hun kender igennem arbejdet, at han skulle være vores guide. Michel havde lagt en sightseeing plan for hele dagen og stod klar til afgang da vi stod af toget på Rotterdam station.

Vi startede med en byrundtur i en oldgammel sporvogn. Så gik turen videre mod frokost på en lille ø, derfra gik vi ombord på SS Rotterdam, et gammelt skib fra Titanics tid (som dog ikke sank!!) og som nu er toprenoveret og super flot indrettet med mange caféer og restauranter. På soldækket kan man komme dyppe tæerne i en pool (det gjorde Ida og mor) og derefter kan man nyde et glas vin i solen.

Dernæst sejlede vi med bådtaxa til Euromast, som er 185 meter højt og Hollands højeste tårn. Det var vi oppe i og nød udsigten over byen. Derfra var det afslapperpause med Ida på græs på en lille café, men først kunne Ida lige nå at jagte nogle vilde kaniner, som sad på græsset. Ida tabte. Kaninerne var drønhurtige.

Rotterdam er bare hylt!

Efter Euromast tog vi på en lækker, lækker restaurant og fik dejlig mad og derfra gik den med sporvogn mod hotellet, hvor vi tog afsked med Michel.

Michel, Mor og Far i Euromast
Ida i Euromast
SS Rotterdam som vi betrådte og fik lidt rosé på
Far, Ida (under solnettet) og Michel
Den gamle sporvogn vi kørte med

Vi boede på et superfint 5-stjernet hotel som mor havde fundet til spotpris. Her overnattede vi for derefter at tage i Rotterdam Zoo søndag. Michel havde anbefalet os at besøge Zoo fordi den skulle være rigtig flot – og det var den i den grad. Her kunne Københavns Zoo kun lige knapt være med.

Ida ELSKEDE Zoo og pejede og ‘Hejede’ til alle dyrene og menneskerne. Det var virkelig en skøn dag for hende – og for hendes forældre.

Ida savnede Farmor til at tage med på togtur!
Ida og Far kigger på fisk
Ida elskede giraffen som kom ret tæt på
Vi sku' hilse Farmor fra turtlerne!
Vi sku’ hilse Farmor fra turtlerne!

Vi var velsignede med 25 grader og høj sol både lørdag og søndag og både mor og far kom da også hjem med røde næser.

Rotterdam var virkelig anderledes end Amsterdam. Det meste af Rotterdam blev jævnet med jorden under anden verdenskrig så alt er nyt. Byen har slet ikke den samme sjæl som Amsterdam, til gengæld er byen rigtig godt lavet logistisk og har mange små fine oaser.

Haarlem

I dag har mor og Ida været på endnu et minieventyr. Denne gang i Haarlem, som er Hollands 13. største by med 150.000 indbyggere. Haarlem ligger kun 20 km fra Amsterdam og med en metro og et tog står man midt i byen. Mor og Ida skulle afsted i dag da vi havde rengøring og mor havde tænkt at hun gerne ville se Haarlem, og den var Ida med på.

Ida og Adriaan Møllen
To tutter på togt!

Byen var rigtig hyggeligt med små brolagte stier, forbudt for biler. Haarlem har også et par kanaler, men slet ikke i samme stil som i Amsterdam. Haarlem er den 4. mest besøgt by i Holland og mange kommer der åbenbart for at shoppe – og det kan mor godt forstå, for hold da op alle de butikker! Ida var dog ikke i shoppehumør så Far slap for et opkald fra bankdamen i dag 😉 Resten af shoppingen må vente til Mormor kommer forbi på lørdag – onsdag så Ida kan blive mandsopdækket mens mor er i prøverum 🙂

Ude godt, hjemme godt!

Eftermiddagen er gået hjemme med hygge og for Ida også med et styrt lige ned i radiatoren så læben sprak. Æv det gjorde ondt! Mors lille supermand var dog hurtigt på fode igen efter en krammer og lidt sodavandsis til at køle læben ned og standse blødningen.

Lilletutten efter et grimmer styrt med sodavandsis til afkøling og blod fra læben på trøjen. Dumme radiator

Så må man hellere gå lidt forsigtigt når man lufter Bodil på det glatte gulv.

Lilletutten lufter Bodil

I mandags fejrede mor og Ida sommeren med lakse og pesto madder og det var et stort hit hos Ida. ida åd et helt stykke brunt brød (hollændernes rugbrød / groft toast) med skorper und alles – ned skulle al den lækre norske laks vi havde fundet! Og bagefter måtte fiskelugte-babyen i bad 🙂