3 måneders samtale i vuggestuen
Mor er netop hjemvendt fra 3 måneders samtale i Idas ‘nye’ vuggestue. Maya var lagt til lur så Mor kunne koncentrere sig om hvad der blev sagt om Ida, og Ida sov selv samtidig så hun ikke opdagede at Mor kom og gik.
Pædagogerne fortalte at Ida var glad, sød og dygtig, men at de havde en fornemmelse af at hun ikke helt er landet endnu. Ida viser ikke vrede og bliver ikke ked af det i vuggestuen og det tolkede de som om at hun stadig ikke helt har taget ejerskab over vuggestuen. Hun er tryg ved stedet og pædagogerne, men de kan godt mærke på hende at tingene helst skal være ‘som de plejer’.
De fortalte også at Ida er en ‘ordentlig pige’. Hun er perfektionist og et strukturmenneske (gad vide hvor det kommer fra…..) og når alle de andre laver Lego-tårne i tilfældige farver laver Ida dem helt grønne, blå eller gule. Ordnung muss sein 🙂 Ida er god til at tegne – langt foran de andre og er super dygtig til at lege med perler og lim/glimmer projekter, hvor glimmer-dimserne nænsomt og sirligt placeres nøjagtigt ovenpå limen og ikke bliver pillet af igen. Pædagogerne lovede at vi nok fik vuggestuens flotteste julegaver 🙂
Ida er også foran på niveau rent sprogligt, hvor hun lige nu afprøver ‘jeg, mig og dig’ i sine sætninger “Mig har brug for hjælp Mor”, “Det vil Jeg”, “Den er til du Mor”. Ida er generelt blevet virkelig dygtig til at konstruere korrekte sætninger med rigtig mange fyld-ord.
Ida er vellidt og bliver tit taget med i lege, hun er dog ikke så god til selv at spørge om hun må være med, så der skal hun som regel lige hjælpes i gang. Det samme gælder når hun skal starte en ny aktivitet – f.eks. ude på legepladsen – så skal hun lige sættes i gang “Har du lyst til at lave sandslotte sammen med os Ida?” og så bygger Ida ellers på livet løs. Sådan er Ida også herhjemme, hvor hun også helst vil have Mor eller Far med i legen.
Indkøring af Maya i vuggestuen
Til februar starter vi indkøring af Maya i vuggestuen. Maya kommer ind på Solstuen hos Ida, selvom pædagogerne gjorde os opmærksom på at det påvirke Ida at det ikke længere er ‘hendes’ stue. Mor og pædagogerne har dog talt om fordele og ulemper og vi er enige om at pigerne er så glade for hinanden at det vil være mere forvirrende for Ida, hvis Maya skulle gå på Månestuen når de er vant til at være så meget sammen, for så ville hun måske blive i tvivl om de nu passede godt nok på Maya derinde når hun kunne høre Maya græde, men ikke se om hun var okay. Samtidig skal Ida heller ikke føle at hun skal passe på Maya i vuggestuen, for det er selvfølgelig ikke Idas ansvar.
Vi har aftalt at indkøringen af Maya bliver med stor fokus på Ida så hun ikke bliver komplet forvirret når Mor kommer og går, og så bliver det måske noget med at Ida bliver taget med hjem tidligt nogle dage sammen med Maya så Ida ikke føler at hun bliver efterladt. Det kan også være det giver sig selv når vi står i situationen fordi Maya har andre sovetider end Ida, men det må vi se til den tid.
Mor er dog helt sikker på at det er den bedste løsning at få Maya ind på samme stue som Ida så de kan have vuggestuen sammen og ikke føle at de bliver skilt ad. Dertil kan vi risikere at Ida skal flyttes over på Løvestuen (indslusningsstuen til børnehaven) allerede fra februar måned, hvor Ida bliver 2½. Pædagogerne mente dog først det blev til maj, hvor der bliver rykket rundt i hele børnehaven fordi skolebørnene forsvinder så Løvestue-børnene rykkes videre ud på børnehavestuerne.
Spændende, spændende, spændende!